پرش به محتوا

نکاتی که باید درباره روش مطالعه ریاضی بدانیم!

اگر دانشجو یا دانش آموزهستید، حتما تا به حال متوجه شده اید که روش مطالعه ریاضی با سایر دروس متفاوت است. در این مقاله قصد داریم شما را با روش های مطالعه این درس مهم و کاربردی آشنا کنیم.

اگر دانش آموز کنکوری هستید قبل از اینکه تصمیم بگیرید این درس مهم را حذف کنید، حتما این مقاله را بخوانید. با مطالعه ی این مقاله و اجرای دقیق آن میتوانید هر مسئله ی ریاضی مربوط به قسمت مورد مطالعه ی خود را به بهترین صورت حل کنید.

روش مطالعه ریاضی پایه های مختلف:

باید بگوییم که در رشته ها و پایه های مختلف اصلا فرقی بین روش های مطالعه وجود ندارد و فقط  زمان و انرژی که برای مطالعه میگذارید متفاوت خواهد بود. مثلا دانش آموز رشته ی ریاضی و فیزیک، زمانی که باید برای مطالعه بگذارد بیشتر از دانشجوی رشته ی انسانی است. هرچند که روش های مطالعه یکسان است.

در مطالعه ریاضی به این موارد توجه کنید:

در کلاس درس فعال باشید!

از مهمترین نکاتی که در مطالعه ریاضی حتما باید مورد توجه باشد، فعالیت مستمر در کلاس درس است. حتما هنگام تدریس معلم به صورت کامل و حواس جمع به درس گوش کنید و نکات گفته شده را به زبان ساده بنویسید. در جزوه های ریاضی خیلی به مرتب بودن و خطوط دفتر خود توجه نکنید. همه ی نکات ممکن یادداشت شود.

ریاضی را حفظ نکنید، حتی فرمول ها را!

فرمول های ریاضی را با نوشتن روی تکه ای کاغذ و مرور آن در طول شبانه روز میتوانید یاد بگیرید، اما امکان فراموشی در این روش زیاد است و اگر دانش آموز کنکوری هستید و یا دوست دارید فرمول هارا سال ها در ذهن داشته باشید، بهتر است به جای حفظ کردن به هر روشی، فرمول را درک کرده و آن را یاد بگیرید. (تفاوت یاد گیری و حفظ کردن را میتوانید در همین سایت مشاهده کنید. برای مشاهده ی مقاله به اینجا مراجعه کنید)

در کلاس درس هر سوالی برایتان پیش آمد از استاد بپرسید و جواب استاد را هم یادداشت کنید.

در اولین فرصت ممکن قسمت تدریس شده را مطالعه کنید!

ریاضی از جمله دروسی است که نباید به هیچ وجه برای شب امتحان نگه داشته شود. اگر فرصت ندارید هر جلسه مطالعه کنید، حداقل دو هفته یک بار این کار را انجام دهید. اگر دانش آموز کنکوری هستید، حداقل سه روز یک بار ریاضی بخوانید.

مراحل مطالعه ریاضی

حال قصد داریم مراحل مطالعه را خدمت شما عرض کنیم:

۱٫    مطالعه جزوه یا درس ریاضی

در اولین مرحله باید کتاب درسی و همچنین جزوه ی خودتان را یک دور بخوانید. در این مرحله زیاد روی فرمول ها و نکات ریز متمرکز نشوید و تلاش نکنید به طور کامل متن یا فرمول های خوانده شده را درک کنید!

کتب کمک اموزشی ریاضی

اگر از کتاب کمک آموزشی استفاده میکنید که دارای جزوه ی آموزشی است، یک دور به روش مرحله ی اول مطالعه کنید. اگر هم کتاب کمک آموزشی ندارید اصلا نگران نباشید. اگر مراحل ذکر شده را به طور کامل انجام دهید نیاز چندانی به کتاب کمک آموزشی ندارید.

۳٫     حل سوالات کتاب ریاضی

در این مرحله نگاهی به سوال های کتاب درسی کرده و سپس سعی کنید تا جایی که میتوانید آن ها را حل کنید. اگر هیچ سوالی را نمیتوانید حل کنید اصلا نگران نباشید. اما تمام تلاش خود را کنید و عمیقا روی سوالات فکر کنید. این مرحله یکی از مهمترین قسمت ها بوده و اصلا به فکرتقلب و کپی کردن از دوستان و کتاب های حل مساله نباشید. چون  قسمت اصلی یادگیری ریاضی از این مرحله شروع میشود. در واقع تفاوت اصلی درس ریاضی با سایر دروس همین است که ریاضی را باید مسئله محور یاد بگیرید. یعنی حل سوال بیشتر، یادگیری بیشتر را منجر میشود.

۴٫     به مرحله ی اول برگردید:

به مرحله ی اول برگردید و مرحله اول و دوم را تکرار کنید. با این تفاوت که سوال هایی که نتوانستید حل کنید را در ذهن داشته باشید و سعی کنید از کتاب یا جزوه جواب سوال هارا پیدا کنید.

۵٫     حل سوال بیشتر:

حال علاوه بر سوالات کتاب درسی و جزوه، سعی کنید سوالات بیشتری حل کنید. این سوالات را میتوانید از کتاب کمک آموزشی و یا اینترنت پیدا کنید. حتما توجه داشته باشید که خودتان باید سوال هارا حل کنید و به هیچ وجه به فکر کپی کردن از دوستانتان نباشید. هرچقدر هم که سوالات بیشتری حل کنید بیشتر روی موضوع متمرکز خواهید شد.

۶٫     مرور:

فصل های خوانده شده را هر چند بار که میتوانید مرور کنید. اما چگونه؟!

مرور درس ریاضی نیز با حل سوال امکان پذیر است. یعنی در هنگام مرور نباید این مراحل ذکر شده را دوباره تکرار کنید، بلکه ابتدا سوالات جدید (و یا سوالاتی که قبلا در حل آنها اشکال داشتید) را حل کنید، سپس سعی کنید سوالاتی که نتوانستید حل کنید را با ارجاع به جزوه یا کتاب حل کنید. در صورتی که همچنان در حل سوالات اشکال داشتید به معلم خود مراجعه کنید. با این روش مرور، اشتباهات خود را شناخته و با تلاش در جهت حل آن مشکل، مسائل در ذهن شما نقش میبندد.

تقلب در درس ریاضی و کپی ممنوع!

بسیار تاکید میکنم که اگر میخواهید در این درس موفق باشید و به نتایج مطلوب برسید، به هیچ وجه از دوستان و کتاب های حل تمرین کپی نکنید. این درس را باید بفهمید و اگر ادبیات مسئله یا اعداد مسئله تغییر کرد همچنان در حل آن توانا باشید. اگر از دیگران برای حل سوال و مشکل خود کمک گرفتید، از او بخواهید روش گام به گام حل را به شما توضیح داده و به دقت آن را یاد بگیرید.

اگر میخواهید بهترین روش مطالعه زیست را بدانید! مقاله روش مطالعه زیست شناسی و ۳ گام طلایی موفقیت در زیست کنکور را مطالعه کنید!

2 دیدگاه دربارهٔ «نکاتی که باید درباره روش مطالعه ریاضی بدانیم!»

  1. بازتاب: روش مطالعه زیست و 3 گام طلایی موفقیت در زیست کنکور |snap-service.com

  2. بازتاب: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 99 چگونه است؟ |snap-service.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized by Optimole Call Now Buttonتماس ایام کرونا