پرش به محتوا

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۹ چگونه است؟

اگر دانش آموز پایه دوازدهم یا دانش اموز سال های گذشته هستید و قصد شرکت در کنکور سراسری نظام قدیم یا نظام جدید سال ۱۳۹۹ را دارید. حتما سوالات زیادی درباره نحوه تاثیر سوابق تحصیلی و میزان آن دارید، قطعا هم شایعات زیاد و غیر علمی از دوستان و اشنایان درباره این موضوع شنیده اید و سردگم شده اید کدام مطلب صحیح و کدام ناصحیح است. حالا با ما همراه باشید تا با معرفی نحوه تاثیر معدل در کارنامه کنکور و میزان این تاثیر بطور دقیق بررسی کنیم که چطور ممکن است نمرات امتحانات نهایی شما به داد شما برسد یا خیر.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

دانش آموز نظام جدید

اگر دیپلم نظام جدید دارید، یعنی در سال های ۹۸ و ۹۹ دیپلم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی رو کسب کردید؛ تاثیر سوابق تحصیلی برای شما به میزان ۳۰ درصد و این تاثیر به شکل مثبت اثر گذار است.

دانش آموز نظام قدیم

اگر دیپلم نظام قدیم دارید، یعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ دیپلم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و یا علوم و معارف اسلامی رو کسب کردید؛ تاثیر سوابق تحصیلی برای شما اینگونه است که نمرات نهایی سال دیپلم یا سال سوم دارای تاثیر ۲۵ درصد و به شکل مثبت و نمره امتحانات نهایی سال پیش دانشگاهی به میزان ۵ درصد و باز هم به شکل مثبت تاثیر گذار است.

اگر جزء دو دسته بالا نیستید مشمول اعمال سوابق تحصیلی هم نیستید.

تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور یعنی چی؟

سر در گم نشوید. موضوع بسیار ساده است و آن به اینگونه است که تاثیر مثبت یعنی اگر نمره یک درس شما در امتحانات نهایی باعث بهبود نمره تراز شما در کنکور شد، سوابق تحصیلی شما اثر مثبت دارد و اعمال میشود، اما اگرصوابق تحصیلی شما باعث کاهش تراز همان درس در کنکور شود، تاثیر منفی گذاشته و ان اعمال نمیشود.

چگونه سوابق تحصیلی رو محاسبه میکنند؟

تاثیر سوابق تحصیلی نظام جدیدی ها در کنکور

فرض کنید شما دانش اموز پایه دوازدهم هستید و در درس شیمی نمره ای را کسب کردید که دارای تراز ۶۰۰۰ است؛ حالا کنکور داده اید و در درس شیمی تراز ۷۰۰۰ را بدست اوردید.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای شما ۳۰ درصد است، پس این به معنی تاثیر ۷۰ درصدی کنکور است.

حالا عدد های بالا رو در این فرمول جایگذاری میکنیم:

(۰٫۳* تراز درس در امتحان نهایی)+ (۰٫۷*تراز درس در کنکور)= X

(۰٫۳* ۶۰۰۰)+(۰٫۷*۷۰۰۰)= ۶۷۰۰

همانطور که میبینید تراز بدست آمده از ترازی که در کنکور کسب کرده دید پایین تر است، پس این سوابق تحصیلی که شما داشتید باعث تاثیر منفی در تراز کنکور شد به همین خاطر سوابق تحصیلی شما در کنکور سراسری اعمال نمی­شود و در کارنامه کنکور عبارت “فاقد تاثیر سوابق تحصیلی” را مشاهده میکنید.

حالا فرض کنید در امتحان نهایی تراز ۷۰۰۰ و در کنکور در همان درس بالا تراز ۶۰۰۰ را کسب کردید، نتیجه به این صورت خواهد شد:

(۰٫۳*۷۰۰۰)+(۰٫۷*۶۰۰۰)= ۶۳۰۰

حالا نتیجه فرمول بالا که عدد ۶۳۰۰ است از تراز کنکور که ۶۰۰۰ بود بالاتر است و سوابق تحصیلی تاثیر مثبت بر روی تراز کنکور شما گذاشت. حالا تاثیر سوابق تحصیلی برای شما اعمال میشود و عبارت “تاثیر مثبت سوابق تحصیلی” در کارنامه کنکور شما درج شده است.

تاثیر سوابق تحصیلی نظام قدیمی ها در کنکور

برای دانش اموزان نظام قدیم هم فرمول اعمال سوابق به این صورت است:

(۰٫۲۵*تراز امتحان نهایی یک درس در دیپلم)+( ۰٫۰۵* تراز امتحان نهایی همان درس در پیش دانشگاهی)+(۰٫۷* تراز ان درس در کنکور)=X

حالا فرض کنید شما دانش اموز نظام قدیم هستید. شما در امتحان نهایی سال سوم یا دیپلم در درس فیزیک تراز ۶۵۰۰ . در همان درس در امتحان نهایی سال پیش دانشگاهی تراز ۷۰۰۰٫ در کنکور هم در درس فیزیک تراز ۶۸۰۰ کسب کرده اید. حالا تاثیر معدل شما اینگونه محاسبه میشود:

(۰٫۲۵*۶۵۰۰)+( ۰٫۰۵* ۷۰۰۰)+(۰٫۷* ۶۸۰۰)= ۶۷۳۵

همانطور که مشاهده میکنید تراز بدست آمده از تراز کسب شده پایین تر است و اگر که اعمال شود دارای تاثیر منفی میشود.

تعیین رتبه در کنکور سراسری

از انجایی که در قانون سازمان سنجش تاثیر مثبت قابل اجراست پس این سابقه تحصیلی در کنکور تاثیر نمیگذارد. خب ما تا اینجای کار تاثیر سوابق تحصیلی یک درس رو در رتبه و تراز کنکور بررسی کردیم. در هنگام تعیین رتبه های شرکت کنندگان کنکور، مراحلی که ما در بالا برای یک درس طی کردیم، برای همه­ ی دروس موجود درکنکور انجام میشود. ممکن است یک درس برای شما تاثیر مثبت بگذارد و درس دیگر نگذارد. تراز بدست امده از هر درس در ضریب ان درس در کنکور ضرب میشود و تراز کل شما در کنکور سراسری بدست خواهد امد. سپس با استفاده ازمقایسه تراز های همه­ ی شرکت کنندگان در کنکور، دانش آموزان رتبه بندی می­شوند. در چند سال اخیر برای مدت بسیار کوتاه نحوه تاثیر معدل در کنکور قطعی بود، یعنی چه تاثیر مثبت چه تاثیر منفی در تراز کنکور اثر می­گذاشت. اما در زمان بسیار کوتاه این قانون برداشته شد و فقط تاثیر مثبت مورد قبول است.

اگر میخواهید بهترین روش مطالعه ریاضی را بدانید، مقاله نکاتی که باید درباره روش مطالعه ریاضی بدانیم! را بخوانید.

اگر میخواهید بهترین روش مطالعه زیست را بدانید! مقاله روش مطالعه زیست شناسی و ۳ گام طلایی موفقیت در زیست کنکور را مطالعه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized by Optimole Call Now Buttonتماس ایام کرونا