پرش به محتوا

راهنمای مطالعه مفید | ۸ راز پنهان مطالعه موفقیت امیز

اول از همه به شما تبریک میگیم برای انتخاب هوشمندانه تون که مقاله خوب راهنمای مطالعه مفید و همه جانبه سایت اسنپ سرویس رو انتخاب کردید .

با ما تا انتهای مقاله راهنمای مطالعه مفید همراه باشید تا همه‌ی فوت وفن های خوب مطالعه کردن رو به شما یاد بدیم و از مشاهده ی نتایج خوب مطالعه کردنتون نهایت لذت رو ببرید.

این مقاله راهنمای مطالعه مفید است و به برسی عوامل متعدد تاثیر گذار بر روی یک مطالعه خوب و مفید می پردازه و انهارو برای شما شناسایی کرده تا راحت تر به بهترین شگرد مطالعه خوب دست پیدا کنید. شاید دغدغه خیلی از دانشجوها و دانش اموزای امروزی و حتی افراد غیر محصل دنیا این باشه که من چطور میتونم یک مطالعه‌ی خوب و هدفمند داشته باشم در حالی که توسط نیروهای پنهان فضای مجازی به سمت گوشی و لپ تاب خودم کشیده میشم و تمرکز کافی برای مطالعه کارامد رو ندارم.

بهترین حالت برای مطالعه مفید| راهنمای مطالعه مفید

قبل از همه چیز باید در نظر داشته باشید که یک مطالعه‌ی خوب و کار امد از دو بخش شرایط قبل از شروع مطالعه و هنگام شروع مطالعه تشکیل شده که باید سعی کنیم تا حد ممکن این شرایط رو محیا کنیم تا حداکثر عملکرد ممکن رو داشته باشیم.

ما تک به تک به بررسی همه‌ی موارد این دو دسته میپردازیم. با ما همراه باشید.

اصول قبل از مطالعه

اقداماتی که قبل از شروع فرایند مطالعه باید سعی در انجام اونها داشته باشیم و دست کم چند مورد از اونها رو که به نظرمون مهم تر و تاثیر گذار تر هست رو رعایت کنیم  شامل موارد زیرِ:

نگاه کلی بر روی انچه که قرار است مطالعه کنیم:

مسلماً این کاریه که خیلی از ما از روی عادت انجام میدیم ولی از تاثیر فوق العاده اون در مطالعه کردن بی خبریم. وقتی قراره که وقت بگذاریم و یک مطلبی رو مطالعه کنیم ذهن کنجکاو انسان این ویژگی رو داره که دوست داره هرچه زودتر بفهمه که قراره با خوندن این مطلب چه چیزی رو یاد بگیره و وقتی رو که صرف مطالعه یک مطلب میکنه چه نتیجه ای خواهد داشت. پس اگر قبل از شروع مطالعه،کتاب یا مقاله مورد نظر رو ورق بزنیم و تیتر ها و کادر ها،جداول و نمودار های اون رو نگاه کنیم و با دیدن تیتر ها و بدون خواندن پاراگراف ها شروع به حدس زدن هدف اون پاراگراف کنیم نتنها ذهن رو به تلاطم و واکنش واداشتیم بلکه یک امار کلی از انچه که قراره به زودی مطالعه بشه بدست میاریم و این به اماده کردن ذهن قبل از مطالعه کمک بسیار زیادی میکنه. اما این کافی نیست.

مطالعه بعد از غذا:

تا وقتی که زمانی از خوردن غذا نگذشته، سراغ مطالعه نرویم:

این اتفاقی است که به دفعات برای ما پیش امده که مجبور به مطالعه بودیم ولی مطالعه ما بازده کافی رو نداره. برای این حالت دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشه اما یکی از مهمترین دلیل ها این است که بعد از پرخوری و صرف وعده های غذایی به سراغ مطالعه و یادگیری برویم. همه ی انسان ها بعد از غذا خوردن به دلیل فعل و انفعالاتی که درون بدن انجام میشود؛ خواب الوده و کرخت میشوند.

حال اگر ما در این زمان شروع به مطالعه کنیم نه تنها متوجه مطلب مورد مطالعه نمیشویم بلکه ممکن است حتی هیچ وقت دیگر ان را مطالعه و درک نکنیم. پس برای انتخاب وقت درست مطالعه، از قبل برنامه ریزی کرده و زمان درست ان را مشخص کنید. پس مطالعه مقاله ی” راهنمای مطالعه مفید ” رو جدی بگیرید.

فراهم کردن محیط مناسب مطالعه:

یک محیط مناسب مطالعه شامل ویژگی های فیزیکی و ارگونومی تمام اجزایی است که با انها سرو کار داریم.

برای فراهم کردن این شرایط اول از همه بلند شید و دستی به سر و روی محل مطالعه تان بکشید، مرتب کردن اطراف محل مطالعه باعث ارامش ذهن و افزایش تمرکز شما میشود و به درک بهتر مسائل کمک شایانی میکند.

شرایط ارگونومیک در هنگام مطالعه

نور کافی برای مطالعه را فراهم کنید. نور کم باعث خواب الودگی و نور زیاد باعث عدم تمرکز میشود به طور کلی نور نا مناسب باعث خستگی چشم و کاهش بازدهی مطالعه میشود. بهترین رنگ نور در محیط اتاق ترکیب نور های افتابی و مهتابی به نسبت های مناسب است. اگرمیخواهید در لپ تاب یا کامپیوتر به مطالعه بپردازید حواستان به بازتاب نور در صفحه ی نمایشگر خود باشد. برای اینکار نه پنجره یا منبع نور در پشتتان قرار بگیرد و نه روبرویتان.

اگر بروی میز مطالعه میکنید در انتخاب صندلی و میز مطالعه خود نهایت دقت را داشته باشید. ارتفاع مطلوب میز مطالعه اینگونه است که هنگامی که دست های خود را بر روی ان قرار میدهید، ارنج و بازوی خود باهم زاویه ۹۰ درجه بسازند بدون اینکه شانه هایتان بالاتر از حد معمول قرار بگیرند.

جایگاه مانیتور بر روی میز باید به گونه ای باشد که بدون تکان دادن سر و خم و راست کردن گردن همه چیز بر روی ان قابل مشاهده باشد. برای اطمینان از این موضوع میتوانید به صورت نسبی زاویه ۲۰ تا ۳۰ درجه بین مرکز چشمتان و مرکز مانیتور بسازید. برای اینکار میتوانید با گذاشتن پایه یا حتی چند کتاب در زیر مانیتور این زاویه را بسازید.

درست بنشینید؛ درست نشستن یکی از مهم ترین عوامل در دیرتر خسته شدن است. صندلی مناسب و ارگونومیک در این مورد نقش به سزایی دارد که به بیان ویژگی های ان میپردازیم.

ویژگی های میز و صندلی ارگونومیک

  1. کفه صندلی نه زیاد پهن و نه زیاد باریک باشد. کفه باید به انداره ای باشد که بدن را به طور کامل مورد حمایت قرار دهد و از طرفی بزرگتر از حد نیاز هم نباشد.
  2. دسته ها: صندلی مناسب صندلی ای است که حتما دسته دارد و اندازه این دسته ها قابل تنظیم هستند طوری که هنگامی که دست ها را بر روی ان میگذاریم شانه ها بالاتر نروند و جنس نرم و منعطفی داشته باشد.
  3. پشتی؛ پشتی صندلی باید به گونه ای باشد که از ابتدای کمر تا بالا را حمایت کند. بالشتک قابل تنظیم برای پر کردن گودی کمر داشته باشد و برای حمایت از گردن در زاویه مناسب حرفی برای گفتن داشته باشد.
  4. ارتفاع؛ ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد به طوری که کف پا به طور کامل بر روی زمین قرار بگیرد بدون اینکه باعث بر هم خوردن تعادل کمر و پشتی شود.

زاویه زانو بر روی صندلی باید ۹۰ درجه باشد، کمر به پشتی تکیه داده شود و کف پاها بر روی زمین قرار گیرند. برای کارایی بیشتر میتوانید از زیر پایی های موجود برای کار با میز هم استفاده کنید.

خودشناسی در مطالعه:

اینکه بخواهیم بگیم که خودشناسی چه مزایا و کاربرد هایی داره خودش یه کتابه. اما در مورد مقاله ما اینکه سبک مطالعه خودمون رو بشناسیم خیلی موثره. بعضی ها با مطالعه بلند درک بهتری دارند. بعضی ها با حافظه تصویری خودشون ارتباط بهتری میگیرند، مثلا با گذاشتن نشان ها علائم اون رو در مغز خود ثبت میکنند.بعضی دیگر هم با ترکیب روش های دیداری و شنیداری به نتیجه مطلوب و دلخواه میرسند. پس سعی کنید هرچه زودتر سبک مطالعه خودتان رو بشناسید و از اون در مطالعه مطلوب به کار بگیرید.

دنیای مجازی فراموش: اگر قصد یک مطالعه مفید و کارامد (مانند مطالعه راهنمای مطالعه مفید 🙂 ) را دارید ، ساعتی را برای خود مشخص کنید که در طی ان حتی  ذره ای توجه به فضای مجازی و تلفن همراه خود نداشته باشید. برای این کار میتوانید از روش های تنبیه و یا هدیه استفاده کنید.

اصول هنگام مطالعه

اقداماتی که باید حین مطالعه انجام داد:

حفظ ارامش:

اول از همه ارامش خودتان را حفظ کنید. یعنی از افکار منفی دوری کنید.

نه گفتن:

 اگر شخصی یا چیزی مانع تمرکز حواس شما میشد ، با حفظ ارامش به ان نه بگویید و اجازه دخالت در ساعات شخصی خود را به کسی ندهید.

مطالعه با لذت کنید:

اگر به چیزی علاقه ندارید و مجبور به مطالعه ان هستید، سعی کنید علاقه را در ان ایجاد کنید حتی به طور موقت!

مطالب را بخش بندی کنید و با تمام کردن هر بخش، ان را در ذهن خود مرور کنید.

از پاراگراف های مهم سوال طرح کنید و به دنبال جواب مناسب برای ان باشید.

در هنگام مطالعه زیر خطوط را دنبال کنید، اینکار باعث تمرکز حواس و ثبت ان در حافظه تصویری میشود.

در مورد مطالب مورد مطالعه خود با اطرافیان و دوستانتان بحث و تبادل نظر کنید.

اگر مطلبی را اموختید سعی کنید ان را به شخصی یا چیزی اموزش دهید، حتی میتوانید برای خودتان جلوی اینه ی اتاق کلاس درس تشکیل دهید.

مطالب را برای خود تکرار کنید.

استفاده از کتاب های کاغذی به جای کتاب های الکترونیکی؛

در یک ازمایش دو گروه مورد مطالعه قرار گرفتند، به یک گروه کتاب های کاغذی و گروه دیگر کتاب های الکترونیکی. در نتیجه‌ی ازمایش مشخص شد، گروهی که کتاب های کاغذی مطالعه کرده بودند، جزئیات بیشتری را به خاطر داشتند.

اگر میخواهید مقاله بسیار مفید بهترین سبک یادگیری و مطالبی که کمتر کسی درباره آن میداند را بخوانید، کلیک کنید!

برای مطالعه مقاله ارزشمند تفاوت یادگرفتن و حفظ کردن چیست؟ آیا انتخاب یکی راهکار درستی است؟ کلیک کنید!

1 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای مطالعه مفید | ۸ راز پنهان مطالعه موفقیت امیز»

  1. بازتاب: تفاوت یادگرفتن و حفظ کردن چیست؟ آیا انتخاب یکی راهکار درستی است؟ | snap-service.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Optimized by Optimole Call Now Buttonتماس ایام کرونا